Persbericht 18 augustus 2021

Op 11 en 12 september a.s. vindt de landelijke Open Monumentendag plaats. Het thema voor dit jaar is ‘Mijn monument is jouw monument’.

Ook Cranendonck doet mee aan de Open Monumentendag. In het betreffende weekend gaan van 10:00-16:00u de deuren open van een groot aantal bijzondere gebouwen. Veel van deze locaties zijn normaal gesproken niet toegankelijk voor publiek. Een uitgelezen mogelijkheid om het prachtige erfgoed in Cranendonck ook van binnen te bewonderen.

Programma

Dankzij het enthousiasme en de inzet van vele vrijwilligers, eigenaren en gebruikers van monumentale panden is een mooi en afwisselend programma samengesteld.

Op zaterdag 11 september zijn monumenten in Budel, Maarheeze en Soerendonk te bezoeken, waaronder rijksmonument Het Kerkje en enkele voormalige ‘teutenhuizen’.

Zondag 12 september zijn de deuren geopend van een groot aantal bijzondere gebouwen in Budel-Dorplein.
Dit -in zijn soort- absoluut unieke fabrieksdorp is eind 19e eeuw gebouwd voor het huisvesten van werknemers van de plaatselijke zinkfabriek. Oud Dorplein heeft sinds 2011 de status van ‘beschermd dorpsgezicht’. Tijdens Open Monumentendag is een aantal bijzondere en interessante monumentale panden te bezoeken, zoals twee voormalige villa’s van de familie Dor en het geheel vernieuwde ‘Cantine theater’.

Gebruik maken van een gids?

Op beide dagen kan desgewenst gebruik worden gemaakt van lokale gidsen (Cicerones). Zij kunnen eventuele vragen beantwoorden en enthousiast vertellen over het Cranendoncks cultuurhistorisch erfgoed.

Bij VVV Cranendonck (Markt 22a, Budel) en op diverse andere plaatsen in de gemeente, is een folder verkrijgbaar met het programma en aanvullende informatie over Open Monumentendag.
De folder is ook HIER te downloaden om evt. zelf te printen.

Fietsroute

Via deze mooie route kunt u op de fiets alle deelnemende monumenten op zaterdag bezoeken en genieten van de mooie omgeving. Kijk eens op de plattegrond voor de ligging van de knooppunten en de monumenten.

De route volgt het bewegwijzerde knooppunten-systeem.
U kunt starten op elke willekeurige locatie aan de route.

Wandelroute

In Budel-Dorplein is de wandelroute "Le projet de Dorplein" uitgezet.
Een wandeling van 2.5 of 7 km langs alle bezienswaardigheden in het voormalige fabrieksdorp.

De route start bij gemeenschapscentrum "De Schakel" St. Barbaraweg 1.
Hier staat ook een informatiepaneel.

Open Monumentendag Cranendonck 2021 is mogelijk gemaakt met medewerking van:
Heemkundekring "De Baronie van Cranendonck"